Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Középület, Tima Zoltán

Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - SkyCourt

Tervező:
Tima Zoltán
Helye:
1185 Budapest, Ferihegy II.
Munkatársak:
Ráti Orsolya, Szabó Dávid, Fischer Bence, Tölgyesi Kaplony, Lamos Péter, Stein Zoltán, Németh Tamás, Molnár J. Tibor
Építésziroda:
Közti Zrt.
Építés éve:
2005-11
Fényképek:
Bujnovszky Tamás

 

2008-ban jelentették be, hogy a Ferihegyi repülőtér fejlesztése újabb mérföldkőhöz érkezik. A 2A és 2B terminál közötti irodaház lebontásával kezdetét veszi a SkyCourt építése. A beruházás a tulajdonos Hochtief vállalásai között is szerepelt, de az utasforgalom növekedése is sürgette. 2008 őszére már egy 300 méteres ideiglenes összekötő folyosó és egy új, közel 1600 négyzetméteres poggyászosztályozó is megépült. Ezek már csak néhány hónapig maradnak, a SkyCourt átadása után elbontják őket, hogy ne zavarják a kilátást. A projekt jelentőségét jelzi, hogy az irodaház 2009-ben elbontott 12 ezer négyzetméterének helyére 40 000 új négyzetméter épül fel. A régi irodaházból ideiglenesen konténerekbe költöztek az érintett légitársaságok és a Malév Ground Handling, a földi kiszolgáló szervezet; a lifteket, márványlapokat, a poggyászosztályozó rendszert, azaz a menthető részeket pedig még a bontás megkezdése előtt kiszerelték.
2009. június 10-én helyezték el az új épület alapkövét. A kivitelezésre kiírt közbeszerzési eljáráson a KÉSZ Építő Zrt. nyert. (A KÉSZ csoport központi cégének csődje a ferihegyi munkálatokat nem érinti, a munkálatok változatlanul folytatódnak.) Mint arról korábban már beszámoltunk, az építkezés látványos szakasza volt, amikor a KÉSZ kecskeméti telepéről a helyszínre szállították és óriás daruk segítségével a helyükre emelték a kagyló formájú, íves tető acél tartóit.
14 darab 70 méter hosszú acél szerkezet épült be, ezek közé a keresztmerevítés funkcióját is ellátó üvegsorok kerültek. Az üvegeket speciális, tükröződésmentes bevonattal kellett ellátni, hogy a pilótákat ne vakíthassa el a visszatükröződő fény.
Az acél tartókat ugyanolyan típusú, fényes hófehér festékkel vonták be, mint amivel a repülőgépek külső felületeit festik. Tima Zoltán a bejáráson elmondta: ezzel a gesztussal az volt a cél, hogy az utast ilyen formán is „felkészítsék" a hamarosan következő repülőútjára. Az épület belső terei szándékosan nagyon visszafogott színvilágúak, a hófehér, világosszürke, sima tejüveg felületek uralkodnak. Az építész szerint a beköltöző üzletek, az utasok tömegei, a kijelzők képei mindenképp sok színességet hoznak be, így erős színek alkalmazása mellett már túl harsánnyá vált volna az összkép.
A ház három rendszert fésül össze: az utasforgalmat, a dolgozói forgalmat és az áruforgalmat ugyanis minden reptéren szorosan szétválasztva szervezik meg. A nagy üvegfal északnyugati irányba néz. Az irányt a két terminál elhelyezése határozta meg - azt pedig annak idején reptér-építészeti szokások szerint az uralkodó széliránynak megfelelően tájolt kifutópályához igazították.
Vendéglátóink jóvoltából nem csak a leendő utasforgalmi területekre, hanem több, az utasoktól elzárt területre is benézhettünk. Az acéltartók belsejébe, a fényes fehér burkolatok mögé a gépészeteket, kábeleket rejtették. Különleges tűzvédelmi megoldás épült be a Hi-Fog oltórendszerrel. A vékony csövekben nagy nyomású víz fut - a riasztás bekapcsolása esetén ezekből nem víz, hanem vízpára zúdul alá. Így elérhető, hogy a füst és a tűz megszűnjön az óriási térben, de az utasok és a csomagjaik nem áznak ronggyá az oltás közben sem. Ezzel nem csak anyagi kárt lehet megelőzni, de az esetleges pánik elkerülését is elősegíti. A tűzvédelem mellett a légkezelés, a biztonsági rendszerek és az elektromos hálózat kábelei, csövei is itt vezetnek. A tartók alján világítótestek, oldalukon pedig kék LED-sor fut végig.
Az épület alsó szintjei rejtve maradnak majd az utasok előtt. Az alsó szinteken az árufeltöltés, mozgatás történik - ehhez külön biztonsági átvizsgáló rendszer is kiépül a következő hónapokban. A legalsó szinten egy különleges Caterpillar áramfejlesztőt is elhelyeztek.
Ferihegy Budapest felől és Vecsés felől is kap áramot - mégis előfordult már, hogy rövid időre áram nélkül maradt az egyik terminál. Ennek megelőzésére most egy óriási, 87 ezer köbcentis (!) áramfejlesztőt szereltek fel a -1 szinten.
Ennek beindításához azonban 15 másodpercre van szükség, így egy automatikusan induló, négy, 7400 f/p sebességre képes lendkerékből álló rendszert is kiépítettek, hogy egyetlen pillanatra se maradhasson Ferihegy áram nélkül.
A dízel áramfejlesztő teljesítményét az is jól mutatja, hogy óránként 220 litert fogyaszt! Az új transzformátorház a régi köré épült a 2A terminál legalsó szintjén.

A mostani ideiglenes helyett új csomagkezelő is épül a földszinten. A feladott csomagjaink futnak majd végig az itteni szalagokon, hogy aztán a repülőgép gyomrában landolva velünk együtt utazzanak külföldre. Az ötlépcsős biztonsági rendszernek köszönhetően elviekben teljesen kizárható, hogy egy veszélyes csomag átjuthasson az ellenőrzéseken. A négy régi csomagkezelőt kiváltó új rendszer tesztelése januárban indul.
Az épület maga heteken belül elkészül, ezután már a berendezése következik az utolsó hónapokban. Az átadást 2011. március 27-ére tervezik, azaz az előző hetekben lefolytatott alapos átvizsgálások, utolsó ellenőrzések és engedélyeztetések után ezen a napon fogad majd először utasokat a SkyCourt terminál. Ezzel megszűnik a mostani gyakorlat szerinti Schengen / nem Schengen felosztás is a reptéren, helyét részben a más reptereken már régóta használt légitársaságok szerinti felosztás váltja majd fel.
A check-in helyszíne továbbra is a jegyünkön szereplő terminál, ám a biztonsági ellenőrzés már a Sky Court területén lesz; ezután utasként bárki használhatja az új épületet, ahol gépünkre várva vásárolhatunk, leülhetünk az éttermek valamelyikében, és gyönyörködhetünk az óriási üveghomlokzaton át elénk táruló látványban.
Az óriási terembe a Duty Free Shop-on keresztülhaladva juthatunk majd be.
A földszinten üzlethelyiségek, a galérián pedig éttermek, kávézók, bárok lesznek, de 1400 ülőhelyet is kialakítanak. A bérlők között már említhető a Burger King, a KFC és a Leroy étterem is. Itt jelenik meg majd első magyar egységével a francia Hippopotamus családi étterem. Az új egységekkel a vendéglátás területe megduplázódik Ferihegy 2-n. Gépünk indulása előtt újra vissza kell majd mennünk a megfelelő terminálra, hisz a kapuk továbbra is itt lesznek.
A Schengen / nem Schengen utasok elválasztása ekkor történik, utóbbiak továbbra is a 2B terminál épületébe térnek vissza útlevél-ellenőrzésre. A reptérfejlesztési terv szerint várhatóan néhány éven belül megépül a két ún. peer is, amivel teljes mértékben megvalósul a légitársaságok szerinti felosztás. (Ezt a jelenlegi utasforgalom még nem teszi indokolttá, évi 10 milliós utasszám fölött azonban mindenképp meg fog épülni.)
Ilyen léptékű fejlesztés a 2B terminál átadása, azaz 1998 óta nem történt Ferihegyen. Nem csak a reptéri épületek bővülnek. Az épület előtti "air side" oldalon (az air side a kifutópályák, a land side a parkoló felé néző oldal a reptereken) kb. 76 000 négyzetméterrel, nyolc repülőgépnek elegendő hellyel bővült a betonfelületű előtér, illetve ehhez kapcsolódóan a csatornarendszer és a fénytechnika. 2012-ig összesen kb. 170 000 négyzetméterre nő majd ez a terület.
Budapest Airport Hotel néven 2012-re felépítik Magyarország egyetlen reptéri szállodáját, benne 250 szobával. A SkyCourt új 40 ezer négyzetmétere mellé mintegy 55 000 négyzetméter meglévő épület felújítása is csatlakozik majd a következő években a 2A és 2B terminálokon. Ennek részeként 8-8 új gyalogoshíd épül, jelentősen csökkentve a buszos kihordás igényét.
(Ugyanakkor a világ legnagyobbjának számító Airbus A380-as géptípusról továbbra is csak a forgalmi előtéren lehet majd kiszállni.) A beruházások során lépésről lépésre haladva bővítik a repteret, így egyrészt az folyamatosan üzemelhet, másrészt a felújítások igazodnak a forgalom fokozatos bővüléséhez is. Mindez része a reptér beruházási programjának, amellyel Ferihegy 2 igyekszik felvenni a kesztyűt a környező fővárosok reptereivel.

Forrás: hg.hu

Nyomtatás